Solsångaren Santeri Salokivi

Tidigare okända verk av impressionisten Santeri Salokivi visas på en utställning på Galerie Donner i Helsingfors 18.5-1.6.2018Verken hittades 2017 i ett lager i samband med, att ett dödsbo utreddes. De hade stått där från 1940 då konstnären avled och varit så gott som bortglömda i 77 års tid.

_SAL3593

Åbokonstnären Santeri Salokivi (1886-1940) tillhör de stora och de internationella namnen inom finländsk konst. Han studerade och målade utomlands, då främst i Paris, Venedig och München. Somrarna spenderade han i hemlandet, där ljus och skuggor visade sig som bäst under den årstiden. Trots, att skolgången inte blev så omfattande, var han en synnerligen bildad person som fick sin inspiration av litteratur, musik och muséer. Han kände väl till samlingarna i Louvren. Hans positiva och livsbejakande syn på livet återspeglade sig i konsten han skapade. Konstnärskollegan och – kritikern Sigrid Schauman har därför karaktäriserat honom som Solsångaren inom finländsk konst och konstnären Eero Snellman har kallat honom en medfödd impressionist.

Här kan du bekanta dig med Santeri Salokivi:

År 2018 ter sig viktigt för Santeri Salokivis konstnärliga arv. Han visas fram till augusti på utställningen Air de Paris som hålles på HAM i Helsingfors. Åbo konstmuseum öppnar i sin tur i september en utställning som visar Salokivi och hans konstnärskollegor.  Mellan dessa utställningar visar Galerie Donner i maj-månad arbeten, som blev i konstnärens ateljé, då han avled 1940. Bland dem finns färdiga oljefärgsmålningar, teckningar, akvareller, grafik och halvfärdiga skisser samt övningsarbeten.

-Att värdera och realisera lösöre för dödsbon är en viktig del av mitt arbete. Detta fall visar tydligt på, vad som sker om man skjuter fram på att gå igenom privata föremål, som lätt kan stuvas undan. Ärendet förhalas, sedan glömmer man bort det och till slut blir föremålen bortglömda. Det är nästan ett mirakel, att denna helhet har bevarats till våra dagar och att den överhuvudtaget hittades, säger Maria Ekman-Kolari, som gjorde fyndet.

Galerie Donner, där delar av samlingen skall visas, är en av de äldsta och mest traditionsrika antikaffärerna i landet, som har specialiserat på klassiska antikviteter speciellt från 1700-talet.

-En modern impressionism från guldåldern, som glider mot sin abstraktion passar fantastiskt fint ihop med klassiska objekt, säger Arthur Aminoff som äger Galerie Donner. Min affär har varit stängd under utdraget stambyte och jag är väldigt glad att kunna öppna den igen i soliga tecken. Solsångaren Salokivi får skina inne i affären och den riktiga solen utanför, fortsätter Aminoff.

Dessutom skall Galerie Donner i fortsättningen visa mer konst och även ordna specialutställningar och evenemang kring dem, berättar han.

-Vi har samarbetat med Arthur Aminoff i årtionden och dessutom tillhör Salokivi bådas favoriter, så det är mer än naturligt att vi gör denna utställning tillsammans, säger Ekman-Kolari

Santeri Salokivi är landets viktigaste och mest internationella impressionist och vi är väldigt glada över att få visa honom i Galerie Donners nyrenoverade utrymmen, avslutar Maria.

 

Parismotiv2

Det finns en stor mängd historier om Santeri Salokivi:

”I Rom gjorde han på ett romantiskt sätt även en annan bekantskap. Ynglingens magra kassa hotade fullständigt att sina, och en utlovad penningförsändelse lät vänta på sig. Situationen var nedslående, och målaren vandrade en kväll med dystra tankar, då plötsligt glada, neapolitanska visor lockade honom till ett café. Han beställde ett glas moscato, och då musiken tystnat, och en av musikanterna gick omkring för att i sin mössa uppbära kollekt, kastade Salokivi sin sista soldi till denna, men bad samtidigt att få låna en mandolin. Han spelade nu en känd finsk folkvisa, och mitt under applåderna som följde, kom en välklädd ung man fram till honom och frågade om han var finne. Det var den högtuppskattade finske skriftställaren Joel Lehtonen, som nu dök upp som sänd av försynen, och denna kväll slöts ett varmt vänskapsband mellan den 19-årige målaren och den några år äldre författaren, en vänskap som skulle fördjupas och bestå livet igenom.”

 Majsi Salokivi, 1945. Salokivi. S. 15. WSOY

 

Nakenstudier

”Någon lust att måla en tavla eller ett verk känner jag ej – önskar blott lära, teckna och måla efter naken modell. Visst uppkommer tanken någon gång för mig, att det vore roligt att försöka, men svaret kommer genast: vilka fåfänga funderingar! Lär först, så att du kan någonting, fort går det sedan att skapa! Jag vet ej huru jag skall komma till rätta i Finland, då jag blivit van vid nakenmodeller och största delen av  mina motiv fodrar detta, men Åbo går framåt, kanske lyckas man få en modell genom att annonsera i tidningarna. Nog skulle jag ha lust att måla ett motiv – utkastet sålde jag i Helsingfors – en naken flicka i blåst på stranden, och jag har tecknat rörelsen efter modell, men jag kan icke godkänna sådant, till vilket jag uttänkt färgerna i ateliern – jag vill måla det ute  i naturen, i solskenet. Och därför måste jag tills vidare lämna detta motiv”.

 Majsi Salokivi, 1945. Salokivi. S. 18. WSOY

 

Santeri Salokivi ”sjöng solens sånger” med hela sin gestalt, för han bibehöll hela livet ut sitt barnasinne i ordets bibliska mening.”

 Hertta Tirranen, 1955. Suomen taiteilijoita Alwar Cawénista Wäinö Aaltoseen Elämkertoja. S. 20. Werner Söderström Osakeyhtiö

 

Landskapsmotiv+

”Journalisterna mötte honom i hamn, särskilt när han kom hem till Åbo. För han tillhörde de konstnärerna, som man kunde lätt skriva ett kåserande reportage om. Kåserierna innehöll ofta historier  om honom och hans impulsiva och oskyldiga svordomar ”voi saakuli” och ”jeekulin hauskaa”.

Hertta Tirranen, 1955. Suomen taiteilijoita Alwar Cawénista Wäinö Aaltoseen Elämänkertoja. S. 25. Werner Söderström Osakeyhtiö

Åbomotiv+2

Vida känd var också historien om simturen på Lido. Enligt prof. Axel Haartman lydde den så: ”En vacker sommardag lockade hettan honom från Venedig till Lido, var han önskade svalka sig i havet. Han hade just så pass mycket pengar, att han kunde hyra sig en badhytt, var han klädde av sig och styrde kosan oskyldigt, såsom Gud hade skapat honom, mot vattnet. Då störtade en väktare, moraliskt sårad, till honom. Signore, signore, man skall ha badbyxor. Santeri hade inte råd med dylik lyx, men han hade sina målfärger med sig. Han återvände till badhytten, och klämde färgen ur ett par tuber och målade sig ett par randiga simbyxor, för att dölja det som sårade väktarens ögon. Ingen störtade mera till honom och han fick i lugn och ro svalka sig bland böljorna blå. Hur länge dessa badbyxor maskerade hans knubbiga personlighet vet jag ej.”

Hertta Tirranen, 1955. Suomen taiteilijoita Alwar Cawénista Wäinö Aaltoseen Elämkertoja. S. 20. Werner Söderström Osakeyhtiö

 

Porträtten+alt

Denna utställning förverkligas i samarbete med fotografen Matias Uusikylä och Taidekehystämö Janne Palmu.

 

Bilderna av Matias Uusikylä /Promedia Studio

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s